Snorfietsen met blauw kenteken

Om overlast en ongelukken op steeds drukkere fietspaden te voorkomen, doen Amsterdamse wethouders al sinds 2011 pogingen om snorfietsen – scooters met een blauw kenteken, begrensd tot 25 kilometer per uur – naar de rijbaan te verbannen. De verplaatsing naar de rijbaan heeft lang geduurd, omdat eerst een helmplicht moest worden ingevoerd. Het kostte jaren lobbywerk voordat Amsterdam de Tweede Kamer van die noodzaak had overtuigd. Zonder helm zouden scooterbestuurders een verhoogd risico op letsel lopen tussen het autoverkeer.

Gemeenten mogen nu zelf bepalen of zij een lokale helmplicht voor de snorscooter invoeren. Amsterdam is de eerste gemeente die daarvoor kiest.

De Jong is niet de enige Amsterdammer die hippe haren boven een helm verkiest. Volgens Ferry Bieseman, eigenaar van het Amsterdamse Bromfietshuis, verkopen tieners en twintigers die binnen de ring wonen ‘massaal’ hun snorscooters. ‘Eerst kwam er misschien wekelijks een klant langs om zijn scooter te verkopen. Nu komen ze de hele dag door. Vooral tieners en twintigers, zij vrezen voor hun kapsel en vinden die helm het ergst.’

Volgens het CBS rijden in Nederland bijna 750 duizend snorscooters rond, 4 procent meer dan een jaar geleden. Amsterdam telt zo’n 32 duizend snorscooters. De grootste groep gebruikers, ongeveer 9.700 snorfietsers, bestaat uit twintigers. ‘In Noord-Holland zien we dat de verkoop van snorfietsen terugloopt sinds het besluit is aangekondigd. De vraag is in hoeverre dat gecompenseerd gaat worden door interesse in andere voertuigen’, zegt Tom Huyskens, woordvoerder van branchevereniging Bovag. ‘Als snorfietsen worden ingeruild voor bromfietsen, scooters die zijn begrensd op 45 kilometer per uur, hebben winkeliers weinig te vrezen. Zij verkopen beide voertuigen.’ De branchevereniging schat de totale omzet van scooterzaken in Nederland op enkele honderden miljoenen euro’s.

Rutger Kuiper van Amsterdam’s Scootercity noemt de elektrische fiets als alternatief vervoersmiddel. ‘Die wordt steeds populairder, ook onder jonge mensen.’ Ook brom- en gewone fietsen worden volgens Kuiper sinds de bekendmaking van het besluit meer verkocht.

Hoewel de verkeersregel vooralsnog alleen in Amsterdam geldt, houden ook scooterwinkels in andere grote steden zich er al mee bezig. Walter de Roode, eigenaar van De Roode Scooters in Den Haag, krijgt veel klanten die hem vragen waar ze goed aan doen. Heeft het nog zin om een snorscooter te kopen? ‘Wij geven aan dat er hier nog niets aan de hand is, maar dat ze er wel rekening mee moeten houden dat dat kan veranderen. Ongeveer de helft van de klanten vindt het risico te groot en ziet van de koop af. De andere helft waagt het erop.’

Plaats een reactie