E-snorfiets? Goede Keuze

De opmars van de elektrische fiets gaat razend snel: in 2018 werden er voor het eerst meer e-bikes verkocht dan gewone fietsen. En dan is er nog de speed pedelec, de bonus snelle versie (satisfied helmplicht), die enorm in trek is bij forenzen. Net als in de stad geldt op het landelijke fietspad inmiddels: meer voertuigen, meer snelheden, meer ongelukken.

Hier leest u meer over reageren op NRC.nl. Het groeiend aantal fietsgewonden, zegt Wim Bot van de Fietsersbond, is bovenal een vergrijzingsprobleem: meer ouderen, die langer blijven fietsen en ook nog eens sneller gaan op een e-bike. Ouderen hebben een lagere reactiesnelheid, een afnemend gezichtsvermogen en ze zwenken naar links als ze over hun schouder kijken.” Tweederde van de ongevallen is ‘enkelvoudig’: een fietser met in z ’n eentje 10 val komt.

En dus bestaan er allerlei initiatieven om het wederzijds begrip op het fietspad te stimuleren. Zo heeft de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU) een gedragscode opgesteld voor wielrenners (ben en blijf altijd beleefd”) en is er een publiekscampagne genaamd De Echte Wielrenner. Verenigingen kunnen een pakket fietsbellen bestellen, onder de kostprijs.

Snorfiets Modellen? Lees DitSnorfiets? Waarop Te Inspecteren

Gele aanvoerdersband en ‘herkenbaarheidshesje’ zijn inbegrepen bij het cursusgeld. Ook worden wielrenners steeds vaker aangesproken op normen en waarden. De gemeente Ouderamstel, waar Amsterdamse wielrenners in groten getale doorheen komen voor een tochtje langs de Ronde Hoep, hing vorig jaar spandoeken en posters op en plaatste borden satisfied gedragsregels. ‘Aardig op weg’, heette de campagne.

Want tegen wie wordt er geschreeuwd Meestal niet tegen andere weggebruikers. Tolboom: In een groepje roepen we naar elkaar om te waarschuwen. ‘Tegen!’ bij een tegenligger. ‘Voor!’ bij langzamere fietsers op de eigen weghelft. En ‘achter!’ bij een car met wil inhalen.” Of het helpt Wim Bot van de Fietsersbond vindt alle protocollen en gedragsregels vooral mooie theorie”.

Snorfiets? Hier Moet U Op Letten

Alleen maar aso’s” en stelletje mongolen” zijn de aardigste kwalificaties. 3. De toekomst De ‘frietzak’, zo heet hij onder verkeersexperts. Je ziet hem in Amsterdam op drukke fietspaden met twee richtingen. Ter hoogte van het stoplicht is de rechterrijstrook flink verbreed, zodat er meer fietsers kunnen wachten. Daarna loopt het fietspad taps toe, om fietsers te trechteren.

De gemeente Amsterdam heeft er een innovatieprijs mee gewonnen. De frietzak is n van de maatregelen, klein en groot, waarmee de drukte op het fietspad te lijf wordt gegaan. Het fietsverkeer zal de komende jaren alleen maar blijven groeien binnen n buiten de stad. En dus denken professionals, bestuurders en belangenclubs intensief na over de vraag: hoe kunnen we het nog een beetje veilig houden Over n maatregel begint langzaam agreement te ontstaan: verlaag de maximumsnelheid in de bebouwde kom naar 30 kilometer per uur.

Bij 30 kilometer per uur neemt het verschil in snelheid tussen auto’s en fietspadgebruikers af. Dan kunnen behalve de snorfiets ook andere gemotoriseerde fietspadgebruikers en zelfs snelle fietsers in de stad naar de rijbaan. Het fietspad is dan niet langer een vuilnisvat voor alles wat niet op de weg mag”, zoals Wim Bot van de Fietsersbond het noemt.

Zeker als er straks een landelijke helmplicht komt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) werkt op aandringen van de Tweede Kamer aan een wetsvoorstel. Tussen de automobile’s, omrijden, geen wind meer in je haar: dan is de lol er snel af. Maar wat gaan die ex-snorfietsers doen Ze stappen vermoedelijk over op de brommer en op de e-bike, met gewoon op het fietspad mag, zonder helm.

Hij wijst op het groeiende leger maaltijdbezorgers op e-bikes. met zijn al hard op weg de eerste plek op de irritatielijst over te nemen van de snorfietsers.” En dat is nog niet alles. Allerlei ‘bijzondere bromfietsen’ staan te popelen om het fietspad op te gaan. Bijvoorbeeld de elektrische action, op dit minute een rage (en een plaag) in Parijs.

Snorfietsen? Hier Moet Je Op Letten

Maar de fabrikant heeft wel alvast zijn hoofdkantoor in Nederland gevestigd.” Als het niet lukt met de voertuigen, zal de oplossing uit de openbare ruimte moeten komen. Denk aan de ‘fietsstraat’, met in steeds meer Nederlandse steden opduikt. Hier is het gemotoriseerde verkeer ‘te gast’: auto’s en brommers worden ‘verleid’ om de fietser voor te laten gaan.

Dat gaat verrassend goed. Op het landelijke fietspad zijn al duizenden overbodige paaltjes en vluchtheuvels opgeruimd in de strijd tegen drukte en onveiligheid. Heel goed, vindt Peter van der Knaap van SWOV, maar vergeet de berm niet. Veel ouderen op e-bikes lopen verwondingen op als ze per ongeluk van de weg raken.

Snorfiets? Kijk Hier NaarE-snorfiets? Doe Het Goed

Je moet denken aan een verharde bermstrook, van betontegels of kunstgras. Dan krijg je veel minder valpartijen.” Een ander nieuw verschijnsel: de zogeheten snelfietspaden voor fietsende forenzen, bijvoorbeeld tussen Zaanstad en Amsterdam. Daar moeten er meer van komen, vindt de Fietsersbond.

Plaats een reactie